La creencia en Dios, apostasía y la pena de muerte (3/3) – Believing in God, apostasy, and death penalty (3/3).

Después de haber visto en el artículo anterior opiniones a favor de la pena de muerte en caso de apostasía, es necesario también señalar que esa no es la postura general entre todos los eruditos y teólogos islámicos. Algunos, tales como el ya fallecido, Dr. Fathi Osman, quien durante la década de los 50 militó dentro del movimiento de Los Hermanos Musulmanes, para luego abandonar esa corriente desarrollando así un pensamiento más adaptable a los nuevos tiempos, sostiene que en la actualidad el apostata no constituye un peligro inminente a toda la comunidad islámica:

Otro importante experto en el Islam que sostiene una postura similar,   lo es Gamal al-Banna, quien paradójicamente fuera  hermano de Hassan al-Banna, fundador del movimiento Hermanos Musulmanes y tío abuelo del famoso escritor suizo musulmán Tariq Ramadan. Este, además de rechazar más 635 Hadices (dichos o hechos atribuídos al Profeta Mahoma) de Bukhari y Muslim por considerarlos contradictorios con el mensaje de libertad, justicia y tolerancia que conlleva el Korán, también considera que la muerte no debe ser la pena a pagar por una persona que no desea seguir siendo musulmán.

El Korán (libro sagrado del Islam) establece que Dios (Alá en Árabe) penaliza la apostasía con un severo castigo a ser impuesto en el mundo venidero, pero no menciona explicitamente sobre ninguna pena mundanal como podemos observar en la Sura medinense La Abeja (16) 106-109, la  cual  pertenece al período cuando el Estado islámico había sido establecido:

106.  Quien no crea en Alá luego de haber creído -no quien sufra coacción mientras su corazón permanece tranquilo en la fe, sino quien abra su pecho a la incredulidad-, ese tal incurrirá en la ira de Alá y tendrá un castigo terrible.
107.  Y eso por haber preferido la vida de acá a la otra. Alá no dirige al pueblo infiel.
108.  Ésos son aquéllos cuyo corazón, oído y vista Alá ha sellado. Ésos los que no se preocupan…
109.  ¡En verdad, serán los que pierdan en la otra vida! 

Un dato bastante curioso es que algunos de estos estados islámicos donde más se pone en práctica el ejercicio de esta Ley, son los que más invierten  en diferentes programas de  prédica y propagación de la fe Islámica (Da´wa) en el mundo occidental, logrando un notable número de conversiones a la religión especialmente en Los Estados Unidos, Inglaterra, Canadá y Francia entre otros. Un ejemplo de ésto es la super-mega casa editorial saudí Darussalam, la cual cuenta con varias oficinas tanto en los Estados Unidos de Norteamérica http://www.dar-us-salam.com/ como en Inglaterra http://www.darussalam.com/index.html. Asimismo, podemos encontrar también varios canales de televisión, como recientemente se inaugurará en España y para toda Latino América, la cadena iraní Hispantv http://www.hispantv.com/  con una programación completa en Español. No olvidemos también  la Lajnat Al-Da’wa al Islamia (también conocida como  “Comité al Llamado Islámico”) , organización Kuwaití para la propagación del Islam, la cual en el año 2001 fue incluida en la lista de organizaciones vinculadas al terrorismo, según informaran los servicios de Inteligencia  estadounidenses.

De acuerdo a censo realizado por  Association of Religion Data Archive ( Asociación de Archivos de Datas sobre la Religión) http://www.thearda.com/ el pasado 1 de Mayo del 2012 en los Estados Unidos,  la religión de más rápido crecimiento es el Islam. Dicha opción religiosa disfruta del amparo de la Constitución de los Estados Unidos en su Decimocuarta Enmienda:

“El Congreso no hará ley alguna con respecto a la adopción de una religión o prohibiendo el libre ejercicio de dichas actividades; o que coarte la libertad de expresión o de la prensa, o el derecho del pueblo para reunirse pacíficamente, y para solicitar al gobierno la reparación de agravios.”

El estado de Kuwait,  el cual es miembro ante la ONU,  desde el 14 de mayo del 1963, debe considerar nuevamente el Pacto Internacional de Derechos Civiles y Políticos (ONU-Pacto Civil) dándole  una respuesta  inmediata a la comunidad internacional sobre la aprobación de la mencionada Ley,  lo cual va totalmente en contra de su artículo:

Artículo 18

1. Toda persona tiene derecho a la libertad de pensamiento, de conciencia y de religión; este derecho incluye la libertad de tener o de adoptar la religión o las creencias de su elección, así como la libertad de manifestar su religión o sus creencias, individual o colectivamente, tanto en público como en privado, mediante el culto, la celebración de los ritos, las prácticas y la enseñanza.

2. Nadie será objeto de medidas coercitivas que puedan menoscabar su libertad de tener o de adoptar la religión o las creencias de su elección.

3. La libertad de manifestar la propia religión o las propias creencias estará sujeta únicamente a las limitaciones prescritas por la ley que sean necesarias para proteger la seguridad, el orden, la salud o la moral públicos, o los derechos y libertades fundamentales de los demás.

4. Los Estados Partes en el presente Pacto se comprometen a respetar la libertad de los padres y, en su caso, de los tutores legales, para garantizar que los hijos reciban la educación religiosa y moral que esté de acuerdo con sus propias convicciones.

Es nuestra impresión, que el mensaje apostáta del twitero shiita, parece ser más bien un grito de desesperación y angustia al no poder ver reflejado en la sociedad en que vive la justicia, la libertad y sobre todo el Rahmah de Alá (La Misericordia de Alá) que tanto menciona el sagrado libro del Islam: El Koran.

Finalmente y para que sirva de reflexión, dejamos a continuación el siguiente pasaje del Korán, de la Sura medinense Al-Baqarah, verso 256

La religión no se adopta por obligaciónEs bien evidente la verdad del error. El que abjure del culto del Taghut  (ídolo) y crea en Alá se habrá asido de una columna inquebrantable. Y Alá es Oyente y Omnisciente.”

Es evidente la verdad del error.

ENGLISH

As we saw in the previous article views in favor of the death penalty in case of apostasy, we must also point out that this is not the general view among all the Islamic scholars and theologians. Some, such as the late Dr. Fathi Osman, who during the  50´s was a member in the Muslim Brotherhood, then abandoned it  to pursue a more open thinking according to current times, believes that the apostate is not an imminent danger to the entire Islamic community:

Another leading islamic  expert holding a similar position, it is Gamal al-Banna, who ironically was the brother of Hassan al-Bannafounder of the Muslim Brotherhood and uncle of the famous Swiss Muslim writer Tariq Ramadan. Him, besides rejecting more  more than 635 Hadiths  (sayings or deeds attributed to Prophet Muhammad) from Bukhari and Muslim due to its contradiction with the message of freedom, justice and tolerance  proclaimed in the Koran, sustains that  death penalty should not be apply on any person who does not longer wish to be muslim.
The Qu´ran (Holy Book of Islam) states that God (Allah in Arabic) punishes apostasy with a severe punishment to be imposed in the next world, but not explicitly mentions  any worldly punishment as seen in the Medinan Surah The Bee(16 ) 106-109, which belongs to the period when the Islamic state had been established:
106. The one who disbelieves after having believed, except someone who is coercively forced to do so and at heart remains contented with belief (as before), but (of course) he who (adopts) disbelief (afresh) wholeheartedly with an open mind, on them is wrath from Allah and for them is fierce torment.
107. That is because they loved and preferred the life of this world to the Hereafter and because Allah does not guide the disbelieving folk.
108. They are those whose hearts and whose ears and whose eyes Allah has sealed and they are the ones who are neglectful (of their end in the Hereafter).
109. It is a fact that these are certainly those who are the losers in the Hereafter.
One thing that calls our attention is that some of these Islamic states where this Law is exercised,  they are the ones that most invest in different preaching programs of the Islamic faith (Da’wa) in the West, reporting a remarkable number of conversions to the religion especially in countries such as United States, England, Canada, and France among others.  An example of this is the mega Saudi publishing house Darussalam, which has several offices in both the United States  http://www.dar-us-salam.com/ and UK
 http://www. darussalam.com / index.html. In addition, we also find several television channels, as it has been recently opened the iranian channel HispanTV in Spain  aired throughout  Latin America  http://www.hispantv.com/  with a full programming in Spanish. Let us not  forget also the Al-Da’wa al Lajnat Islamia (also known as “Islamic Committee Call”), a Kuwaiti association for the propagation of Islam, which in 2001 was included in the list of organizations linked to terrorism by the  U.S. intelligence services.
According to a census conducted by the Association of Religion Data Archive http://www.thearda.com/ on May 1, 2012 in the UnitedStates,  it showed that the fastest growing religion is Islam. Such religious option among those polled is supported by the Constitution of the United States in its Fourteenth Amendment:
“All persons born or naturalized in the United States, and subject to the jurisdiction thereof, are citizens of the United States and of the State wherein they reside. No state shall make or enforce any law which shall abridge the privileges or immunities of citizens of the United States; nor shall any State deprive any person of life, liberty, or property, without due process of law; nor deny to any person within its jurisdiction the equal protection of the laws.”
The state of Kuwait, which is a member to the UN since May 14, 1963, must consider again the International Covenant on Civil and Political Rights (UN Covenant Civil), and give an  immediate response to the international community for the approval of this Law, which goes completely against the following article:
Article 18

1. Everyone shall have the right to freedom of thought, conscience and religion. This right shall include freedom to have or to adopt a religion or belief of his choice, and freedom, either individually or in community with others and in public or private, to manifest his religion or belief in worship, observance, practice and teaching.

2. No one shall be subject to coercion which would impair his freedom to have or to adopt a religion or belief of his choice.

3. Freedom to manifest one’s religion or beliefs may be subject only to such limitations as are prescribed by law and are necessary to protect public safety, order, health, or morals or the fundamental rights and freedoms of others.

4. The States Parties to the present Covenant undertake to have respect for the liberty of parents and, when applicable, legal guardians to ensure the religious and moral education of their children in conformity with their own convictions.

It is our impression that the Shiite Twitterer apostate´s message, seems to be  more like a cry of despair and anguish for not being able to see  in his society the  justice, freedom and above all the Rahmah of Allah (Allah’s Mercy ) so much  mentioned in the sacred book of Islam: The Koran.

Finally, and to serve as a reflection, we present the following passage from the Koran, the Medinan Sura Al-Baqarah, verse 256:

Let there be no compulsion in religion. Truth stands out clear from Error. Whoever rejects evil and believes in God hath grasped the most trustworthy hand- hold, that never breaks. And God heareth and knoweth all things.”

Truth stands out clear from Error

2 responses to “La creencia en Dios, apostasía y la pena de muerte (3/3) – Believing in God, apostasy, and death penalty (3/3).

  1. salam aleikum, how could i get in touch with you? i hope you see my e-mail which i’m asked to provide, could you write me? i find your ideas on hijab interesting…although i think hijab is a smaller issue than others which make us practically door mats🙂

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